Warto wiedzieć

"Kopiarka nie podlega naprawie, bo jej awarię spowodował materiał alternatywny - to narusza jej gwarancję" - te słowa padają w serwisach producentów stosunkowo często. Szkoda tylko, że nie ma to nic wspólnego z prawdą. Nie daj się nabijać w butelkę! Stosowanie alternatywnych materiałów eksploatacyjnych nie narusza umowy gwarancyjnej sprzętu i nie może być przyczyną utraty gwarancji! Jaka może być przyczyna awarii kopiarki lub urządzenia wielofunkcyjnego? Decyduje o tym wiele czynników. Jednak jak twierdzą producenci kopiarek: "Sprzęt ulega awarii z powodu stosowania – alternatywnego materiału eksploatacyjnego". Taka jest przyjęta przez producentów strategia. Jednak jak wypowiadają się specjaliści - serwisy gwarancyjne często nie chcą przyjmować kopiarek, w których użyto produktów innej firmy, tłumacząc przy tym, że to materiały alternatywne były bezpośrednim powodem usterki - w ten sposób producent pozbywa się problemu i odpowiedzialności za własny produkt. Prowadzi to do kuriozalnych przypadków, które wymagają czasem wyjątkowo bujnej wyobraźni. Bo jak inaczej mówić o sytuacji, w której przybyły do klienta serwisant stwierdzając zalanie kawą panelu użytkownika informuje, że przyczyną awarii jest ... alternatywny toner. Na nieszczęście dla reklamującego sprzęt, rozmowa w serwisie często zaczyna się od pytania o producenta tonera i na tym się kończy. Z perspektywy przepisów i regulacji jest to niezgodne z prawem. Kartridż z tonerem innego producenta nie narusza umowy gwarancyjnej sprzętu. Tak stanowią zalecenia Unii Europejskiej oraz polskie prawo (np. Dyrektywa Unijna nr 93/13 CCE z 5.04.1993 r.) Przepisy są skonstruowane w prosty i klarowny sposób. Producenci nie mogą wprowadzać zapisów do gwarancji, które mówiłyby o tym, że używanie alternatywnych materiałów powoduje jej utratę.